Congrés Internacional Romànic

Dimecres 13 / Setembre / 2023

Sessió

Registre

Benvinguda i presentació

La pintura mural romànica en el Museu Nacional d’Art de Catalunya, Museu Nacional d’Art de Catalunya - Magistri Cataloniae & Mediterranei

Jordi Camps

Elite and divine domiciles in Late Antique Egypt: An explosion of colour (Les residències de les elits i els déus en l'antiguitat tardana a Egipte: una explosió de color), Case Western Reserve University, Cleveland (Ohio, Estats Units d'Amèrica)

Elizabeth Bolman

The display of Byzantine Paintings at the Byzantine and Christian Museum in Athens (La presentació de les pintures bizantines al Byzantine and Christian Museum d’Atenes)

Sophia Kalopissi-Verti

Pausa cafè

Dispersione, recupero e musealizzazione dei frammenti degli affreschi provenienti dalla parte occupata di Cipro (Dispersió, recuperació i museïtzació de fragments dels frescos procedents de territoris de Xipre sota ocupació turca), Byzantine Museum, Archbishop Makarios Foundation, Nicòsia

Ioannis Eliades

Suitable for a Latin-rite shrine: The Byzantine mural paintings of the Hospitaller Church of Abu Ghosh (Emmaus) (Apte per a un santuari de ritu llatí: les pintures murals bizantines de l'església hospitalària d'Abu Ghosh [Emaús]), Université d’Aix-en-Provence - École Française d’Athènes

Geoffroy Meyer-Fernandez

Pitture romaniche staccate in Lombardia: i casi di San Giovanni in Conca e di Sant’Ambrogio a Milano (Pintura romànica arrencada a la Llombardia: els casos de San Giovanni in Conca i Sant’Ambrogio a Milà), Università Cattolica di Milano Sacro Cuore

Marco Rossi

Debat

Pausa dinar

Le “Musée de la Fresque” du Musée del Monuments français (Paris) (El «museu dels frescos» del Musée des Monuments Français [París]), Monuments historiques, França

Olivier Poisson

Entre dos continentes: Santa Maria d’Àneu y Santa Maria de Cap d’Aran (Entre dos continents: Santa Maria d’Àneu i Santa Maria de Cap d’Aran), Universitat Autònoma de Barcelona - Magistri Cataloniae & Mediterranei

Manuel Castiñeiras

Pintura mural arrancada en Castilla. La musealización de Maderuelo y Berlanga en el Museo del Prado (Pintura mural arrencada a Castella. La museïtzació de Maderuelo i Berlanga al Museu del Prado), Universidad Complutense de Madrid

Santiago Manzarbeitia

Pausa cafè

Les pintures del pòrtic de Sant Vicenç del castell de Cardona, Universitat Autònoma de Barcelona - Magistri Cataloniae & Mediterranei

Anna Orriols

Les pintures de Sant Esteve d’Andorra i la reconstrucció d’un viatge només d’anada, Universidad Complutense de Madrid - Magistri Cataloniae & Mediterranei

Verónica Abenza

Rediscovering pictorial heritage in the See of Egara (Terrassa). Artistics encounters between East and West (Redescobrint el patrimoni pictòric a la Seu d'Egara [Terrassa]. Trobades artístiques entre Orient i Occident)

Carles Sánchez

Incorporació de fragments de pintura mural arrencada als conjunts de Taüll, el Burgal i Boí. Nova visió i algunes descobertes, Museu Nacional d’Art de Catalunya

Carme Ramells i Gemma Ylla-Català

Una lectura de l’absis central de Sant Climent de Taüll a través dels materials, Museu Nacional d’Art de Catalunya

Núria Oriols

Debat

Dijous 14 / Setembre / 2023

Sessió

Un contesto spaziale da ricostruire e una musealizzazione su cui riflettere per alcuni dipinti murali staccati dell’alto Medioevo romano (Un context espacial per reconstruir i una museïtzació per reflexionar sobre algunes pintures murals arrencades de l'alta edat mitjana a Roma), Sapienza Università di Roma

Manuela Gianandrea

Staccati, dimenticati, ritrovati. Affreschi trecenteschi dalle chiese mendicanti di Rieti (Arrencats, oblidats, retrobats. Frescos del tres-cents de les esglésies mendicants de Rieti), Sapienza Università di Roma

Roberta Cerone

La ricollocazione degli affreschi staccati, tra tecnica ed etica (La reubicació dels frescos arrencats, entre la tècnica i l'ètica), Università di Firenze

Giorgio Bonsanti

Pausa cafè

Il distacco dei cicli affrescati fra Otto e Novecento: stacchi e strappi vs allestimenti museali (L'arrencament dels cicles de frescos entre els segles XIX i XX: stacco i strappo vs. les instal·lacions museístiques), Università di Bologna

Luca Ciancabilla

Storia dell’arte digitale e affreschi strappati: il caso della pala d’altare della Basilica di Santa Croce, perduta e ricostruita (Història de l'art digital i frescos arrencats: el cas del retaule perdut de la Basílica de la Santa Croce, reconstruït), Università di Firenze

Giovanni Pescarmona

Il ciclo pittorico di Santa Croce in Gerusalemme a Roma. Scoperta, restauro e musealizzazione (El cicle pictòric de la Santa Creu de Jerusalem a Roma. Descobriment, restauració i museïtzació), Sapienza Università di Roma

Antonio Iacobini i Anna Maria D’Achille

Debat

Pausa dinar

I cicli pittorici duecenteschi ritrovati a Sant'Agnese fuora le mura a Roma (Els cicles pictòrics del segle XIII trobats a Santa Agnès Extramurs de Roma), Università di Roma “Tor Vergata”

Francesca Pomarici

Gli affreschi staccati della chiesa di san Vito Vecchio a Gravina di Puglia: fortuna espositiva e ipotesi di musealizzazione (Els frescos arrencats de l'església de Sant Vit Vell a Gravina di Puglia: èxit de l'exposició i hipòtesi de museïtzació), Sapienza Università di Roma

Giulia Gaibisso

Rendere visible l'invisibile: gli affreschi delle Palazze dal monastero al museo e ritorno (Fer visible allò invisible. Els frescos de Le Palazze, del monestir al museu i viceversa), Università di Urbino Carlo Bo

Grazia Maria Fachechi

Pausa cafè

Pitture medievale staccate presso il Museo degli affreschi e in altre sedi a Verona (Pintures medievals arrencades presents al Museo degli Affreschi i en altres seus de Verona), Università di Verona

Tiziana Franco

Legami interrotti, frammenti recuperati. Affreschi e mosaici staccati della Sicilia orientale (Vincles trencats, fragments recuperats: frescos i mosaics arrencats a la Sicília oriental), Università di Catania

Giulia Arcidiacono

Pitture staccate in territorio laziale: La Grotta degli Angeli in Magliano Romano (Pintures arrencades a la regió del Laci: la Cova dels Àngels a Magliano Romano), Università IULM, Milà

Simona Moretti

El toro y el león estaban en Suiza. Nuevos fragmentos "inéditos" de las pinturas murales de Surp (El bou i el lleó eren a Suïssa. Nous fragments "inèdits" de les pintures murals de Surp), Universitat de Barcelona

Juan Antonio Olañeta

Il salvataggio e la protezione delle pitture murali romaniche della valle di Boí nel contesto europeo contemporaneo (El salvament i la protecció de les pintures murals romàniques de la Vall de Boí en el context europeu contemporani), Institut national d'Histoire de l'Art, París, i Institut d'Estudis Catalans

Xavier Barral i Altet

Debat i conclusions

Divendres 15 / Setembre / 2023

Sessió

Viatge a la vall de Boí, Alta Ribagorça (Pirineu català)

Les activitats del dia 15 són exclusivament per als ponents

Organitzat per

Museu Nacional d’Art de Catalunya, Sapienza Università di Roma i Universitat Autònoma de Barcelona (Grup Recerca Consolidat Magistri Cataloniae 2017-231).

Col·labora

Centre del Romànic de la Vall de Boí